Електронско образовање у Русији

11/04/2015

elektronsko_obrazovanje smaller Приредили: Марко Јевтић (превод) и Горан Тешић

Учење и школовање у епохи промена

Свет се мења. Данас можемо сасвим уверено додати на ту фразу “сваког дана”. Готово да нема области људског живота, у којима се не осећа утицај нових технологија, глобализације и трансформације свега уобичајеног. Увођење новог се одвија на свим фронтовима, па зато чак ни образовање, најконзервативнија сфера, није у могућности да избегне промене.

Ту се већ дешавају технолошки и идејни продори: масовни отворени онлајн курсеви (МООС), мобилно образовање, видеосеминари, слободни приступ богатствима светских библиотека, универзитети без предавања у амфитеатрима, нови образовни програми. Све то може да заплаши, али мора и да надахне.

Перспективе трансформације система образовања надахнуле су творце извештаја “Будућност образовања: глобална агенда” Агенције стратешких иницијатива (АСИ). Обимно истраживање анализира не само руске тенденције, већ претендује и на преглед глобалних трендова. Као партнери пројекта јавили су се представници пословне школе “Сколково”, Сколковског Института за науку и технологију (Сколтех), Томског државног универзитета и Института образовања ВШЕ (Више Школе Економије). Подршку пројекту такође је пружио читав низ светски познатих експерата у области образовања.

Аутори извештаја описују већ постојеће тенденције и клице новог система који се формира, истичући крупан значај нових технологија, пред чијим налетом класични модел образовања на крају не може да се одржи. Сада сваки матурант зна: ако хоћеш да успеш, упиши се на универзитет, што су струка или факултет популарнији, тим је престижнија његова диплома, а самим тим су веће шансе да се нађе добар посао. Само што је сада, у условима кризе и нестабилности, диплома постала лепа допуна уз CV, а важне су само навике и квалификација дотичног човека, као и коефицијент његове корисности у већ оформљеном колективу.

О томе и говоре аутори извештаја, причајући о будућности. Као прво, образовање ће постати глобално не само зато што ће студент имати могућност да оде да се школује на било ком универзитету на планети, већ и зато што се данас, циглу по циглу, стварају светски научно-образовни центри, у којима се прикупља све најбоље од већ постојећег или тек зачетог. Наравно, тужно је што, по мишљењу аутора истраживања, такви центри постоје само у САД.

Као друго, појављује се потреба индивидуализације образовања. Истински амбициозан млад човек не би да слуша предавања на универзитету по програмима по којима је још његов отац учио, а проверене истине може да прочита у уџбенику. Систем образовања се споро, нарочито споро на постсовјетском простору, помера ка индивидуализацији наставних планова, са допунама наставе у амфитеатру знањима добијеним на онлајн курсевима. Међу послодавцима се такође постепено, са развојем и диверсификацијом тржишта и области економије, појављује потреба за уникатним кадровима, а не за штанцованим стручњацима.

Истовремено, код савремених компанија почиње да се формира потражња не само за талентованим лидерима-индивидуалистима, него и за већ компактним тимовима, групама спремним да постану део колектива. Први весници таквих потреба већ су се појавили на нашим просторима: руководилац агенције за интернет-рекруитинг Аљона Владимирска недавно је писала о томе на својој Фејсбук страници, како је од једне велике компаније стигао захтев за тим стартап програмера од два-три човека за рад на корпоративној образовној платформи. Корпорације почињу да траже тимове, већ координисане и уходане групе, које ће добити своје место у великој организацији. Аутори извештаја АСИ кажу: “Способност координације – рада у групама, колективима и организацијама разног типа, испуњавајући свој део заједничког задатка и подржавајући рад групе на заједничком циљу – јесте кључна социјална компетенција, чија ће улога у будућности само расти”. Ко ће и како учити младе тој веома старој, а сада заборављеној функцији, која обнавља своју актуелност – за сада је загонетка. Можда ће заједнице које се формирају на друштвеним мрежама, на форумима или чак у онлајн играма бити у стању да подигну сарадњу између група на нови високотехнолошки ниво.

У извештају “Будућност образовања: глобална агенда” осећа се слобода како је доживљавају мислиоци епохе Просветитељства – слобода да будеш сам себи архитекта, користећи све најбоље што је измишљено у читавој историји човечанства. Остаје само нада да се круте структуре, чију неодређену будућност успут помињу аутори реферата, неће дуго супротстављати ветру образовних промена.

Марија Ферсман

Извор: http://eurasiancenter.ru/eduexperts/20150313/1004010999.html

“Евроазијски комуникациони центар” из Москве се даље бавио овом темом, па је интервјуисао генералног директора компаније “eLearning Center” Јелену Тихомирову, која говори о томе да је електронска обука постала тренд у корпоративном образовању, то јест да се она не користи само за претварање студента у професионалца, већ и за повећање квалификација радника у озбиљним компанијама. Она наводи да је популарност овог вида образовања условљена са неколико важних фактора, а да је један од њих чињеница да се веома променила динамика људског живота. Данас је образовање које је човек добио на универзитету 5-7 година уназад недовољно да би он постао успешним у послу, јер висока динамика промена у професионалној сфери захтева од њега непрестано обогаћивање и обнављање свог знања, које је понекад немогуће добити класичним методама. Као друго, она наводи да електронско образовање нису само формализовани курсеви и програми, већ је то данас свакодневна рутина. Тако на пример тражење значења непознате речи на интернету, такође спада у “онлајн” образовање.

Што се тиче коришћења електронског образовања у Русији, до сада нису рађене системске анализе, али су запажени популарност и пораст њихове употребе. Тихомирова наводи два примера, пример електронске обуке трговачких представника једне компаније у визуелној промоцији производа, услед чега је за неколико месеци запажено повећање ефективности њиховог рада и пример друге компаније које је развила електронски курс о информационој заштити, што је као резултат довело до смањења нарушавања основних правила од стране радника за 92%.

Као корак у даљем увођењу електронског образовања у Русији, послужиће конференција “eLearning elements 2015: активни дијалог о електронској обуци”, која ће се одржати 27-28 маја у Москви. У оквиру пленарних заседања, панел дискусија, тематских секција и мастер-класа, специјалисти из области електронског образовања ће разменити своја искуства у развоју и примени нових технологија у образовним институцијама и компанијама. Међу учесницима конференције ће бити представници познатих руских банака и фирми, као што су на пример “Алфа банка”, “Мегафон”, “Корпоративна академија Росатома”, “Газпром” и многе друге.

Званични сајт конференције: http://conf.elearningpro.ru/

Све ово говори о томе да је Русија земља у којој се интензивно ради на модернизацији у свим сферама, па тако и у образовној, а што треба да јој омогући бржи унутрашњи развој и високу конкурентност на светском тржишту.

За крај овог прегледа о развоју трендова у електронском образовању у Русији, ево и филма који говори о користи коју његова употреба има за студенте “Више школе економије” из Москве, где већ постоје онлајн курсеви, као и прављењу eLearning материјала.

Онлајн образовање у Русији

One thought on “Електронско образовање у Русији

  1. Милан

    Хвала на интересантном тексту. Управо овакви текстови обогаћују нашу спознају новим садржајима о динамици развоја на простотима ЕА. Образовне политике и стратегије на просторима ЕА а посебно РФ су недовољно познате публици у Србији. Досадашњи приступ реформи образовања у Србији је сувише једнодимензионалан.
    Поред образовања потребно је обухватити и теме из других области на један аналитичан начин за захтевније читаоце. Добро је што дајете линкове ка странама где могу да се нађу додатне информације.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *